woensdag 22 oktober 2014

Nieuwe ontgrendelscherm heeft nog een uitdaging met talkback

Android 5.0 (Lollipop) heeft een nieuw ontgrendelscherm gekregen. Naast de widgets die er vanaf versie 4.2 op konden komen, kunnen er nu ook meldingen zoals binnengekomen whats app berichten, sms of andere statusberichten op verschijnen. Als de app het toestaat, moet er op het vergrendelscherm ook direct iets met zo'n bericht gedaan kunnen worden, b.v. het beantwoorden van een SMS. Ik heb geprobeerd dit scherm met talkback te doorgronden en dat was moelijker dan ik dacht.

Bediening zonder talkback


Voor zover ik het heb begrepen, bestaat het ontgrendelscherm uit een serie half op elkaar liggende kaarten met meldingen van apps. Zo'n kaart kan via veegbewegingen tevoorschijn worden gehaald om er iets mee te doen, of weggeschoven om hem te negeren. Tik je op zo'n kaart, dan verschijnt er een melding in beeld dat nogmaals tikken de onderliggende app zal openen. Voor mijn ziende dochter vrij duidelijk en goed te bedienen.

Nu met talkback


Het ontgrendelscherm lijkt niet erg geschikt voor de swipe-bewegingen an talkback, het beste reseltaat krijg je door het scherm met een vinger te verkennen. Zodra je een melding hebt gevonden waar je iets mee wilt, zijn er volgens mij de volgende veegbewegingen die op de melding moeten worden uitgevoerd:
  • veeg met twee vingers naar links of rechts (verwijder de melding van het scherm
  • veeg met twee vingers naar beneden (toon een menu bij deze kaart/melding)
Als je eenmaal op een melding dubbeltikt, verschijnt soms wel de tekst in beeld dat je nog een keer moet tikken om de achterliggende app te openen, maar tot nu toe is me dat niet met alleen maar tikken gelukt. Er wordt geen text uitgesproken als het menu met extra acties wordt geopend, dit moet je dus gewoon weten. Verken het scherm met één vinger naar boven totdat je acties tegenkomt die bij de kaart horen die je zojuist hebt geopend. Als ik dit bij een twitter bericht in Plume doe, verschijnt er een knop 'reageren', doe ik dit bij een gemiste oproep, dan krijg ik o,.a. 'terugbellen'. Het concept is best aardig, maar ik krijg het met talkback niet betrouwbaar. b.v. als een melding mij niet interresseert, krijg ik hem moeiteloos weggeveegd, ook al verdwijnt wel eens de verkeerde melding. Oproepen van het menu bij een melding gaat ook zonder al te veel problemen, maar daarna wordt het erger. Zodre het eerste menu op het scherm staat, krijg ik het niet meer weg, of vervangen door een andere kaart. De ene keer opent het 'snelle instellingen' menu, de volgende keer ontgrendelt de telefoon gewoon zonder dat ik zelfs maar in de buurt van de ontgrendel knop was.

Voorlopige conclusie


Het ontgrendelscherm is goed leesbaar met talkback, maar acties ondernemen op de getoonde meldingen is nog geen onverdeeld succes. Hopelijk wordt dit gedeelte door Google nog doorontwikkeld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten