woensdag 11 december 2013

Eerste indruk Nexus 5.

Het heeft een paar weken geduurd, ik kreeg verschillende mails met uitgestelde leverdatum, maar ineens afgelopen zaterdag werd dan eindelijk de bestelde Nexus 5 telefoon afgeleverd. Deze moet de Nexus 4 gaan vervangen, waarvan ik tot voorkort dacht dat ik hem elders in het gezin kwijt kon. Hieronder kort mijn eerste indrukken:

Installatie


De simkaarthouder zit aan de rechterkant, in tegenstelling tot bij de Nexus 4, waar hij links zit. Als je dat eenmaal weet, is het plaatsen van de simkaart eenvoudig.
Toegankelijke setup was eenvoudig te bereiken:
  • zet de telefoon aan.
  • wacht ca 1 minuut en plaats 2 vingers op het scherm naast elkaar.
  • houd je vingers op die plek tot de telefoon begint te praten, en laat ze daar totdat je een pieptoon hoort.

De installatie zal nu in het Engels worden uitgevoerd waarbij uit een aantal accenten gekozen kan worden. Na de installatie kan er naar Nederlands worden geschakeld.

De installatie zorgt verder niet voor verrassingen. In mijn geval werden alle eerder geïnstalleerde apps gedownload, maar werden ze niet over de diverse homescreens verdeeld. Ik vind dit prima.

Besturingssysteem


Op de Nexus 5 draait Android 4.4. Lees één van mijn eerdere posts over de problemen die ik daar initieel mee had. Een talkback update, die onlangs verscheen, lost het probleem op, waarbij de spraak onmiddellijk voorleest wat gesproken zoekopdrachten hebben verstaan. Hierdoor gedraagt zoeken zich weer als in 4.3.Inmiddels is 4.4.2 uit, maar deze staat nog op geen van mijn toestellen.

kwaliteit


Mijn grotste probleem met de Nexus 4 was de niet-zo-goede telefoonmodule. Als je een telefoongesprek voerde hoorde je altijd wat gsm gerommel op de achtergrond, zoals we dat in de jaren 90 van de vorige eeuw heel normaal vonden. Dit probleem is in de Nexus 5 niet meer aanwezig. Een tweede onverwachte fout in de Nexus 4, waarbij hinderlijk getik in de oortelefoon klonk als het scherm aan stond, is ook verholpen. En tot slot lijkt ook de batterij efficiënter te worden benut. De batterij loopt niet meer in record tempo leeg terwijl de telefoon alleen maar wat ligt te wachten op de dingen die komen gaan. Kortom alles wat ik aan de Nexus 4 zou willen verbeteren is ook daadwerkelijk verbeterd en tot nu toe zijn daar geen nieuwe uitdagingen voor in de plaats gekomen.

Conclusie

.
Ik heb nog geen reden kunnen bedenken om spijt te hebben van de aanschaf van de Nexus 5. Voor 399 euro heb je een razendsnel toestel met 4G mogelijkheid en goede gesprekskwaliteit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten