zaterdag 9 juli 2016

TalkBack 5.0 eerste beta versie.

Nieuwe versie TalkBack


voor hen die zich hebben aangemeld voor de beta's van TalkBack, is er een nieuwe versie beschikbaar met versienummer 5.0.3.0.. Ik denk dat de belangrijkste reden voor het ophogen van het versienummer de ondersteuning van Android N is, niet zo zeer de nieuwe functies, want die zaten al in 4.5, waarover ik tot mijn schande nog niets geschreven heb.

Wat is er nieuw voor niet-N gebruikers


Nieuw in 5.0.3 is wél de optie om de laatste uiting van TalkBack naar het klembord te kopiëren, zodat hij ergens anders geplakt kan worden. Deze optie vind je in het globale context menu (standaard naar beneden en naar rechts, of alt+spatie als je een BT toetsenbord gebruikt.
Ook een optie om de extra acties die aan een knop kunnen hangen snel te bereiken, is volgens mij nieuw. Dit zijn acties die je kunt bereiken door een knop lang in te drukken. Je kunt nu een gebaar toewijzen aan de extra functies functie, zodat je b.v. in Inbox snel een bericht kunt snoozen of verwijderen. Verder wordt gezegd dat de optie om het beller ID uit te spreken is geschrapt, maar daar merk ik weinig van, want bij ieder gesprek meldt hij keurig van wie het komt. Scrollen in lijsten zou betrouwbaarder moeten zijn, maar daar was ik al een tijdje tevreden over. Dit kan komen doordat ik op mijn Nexus 5X al een paar maanden Android N draai en dus in sommige opzichten wat verwend ben graakt.
Hints worden nu aangepast aan de invoer methode die je gebruikt, dus als je een toetsenbord gebruikt, hoor je druk op alt+shift+enter om te activeren, terwijl als je het scherm gebruikt, je iets als "dubbeltik om te activeren"hoort.

Android N


Over functies specifiek voor N(ougat) wordt nog niets gezegd, maar de tekst wekt de suggestie dat er een paar N-specifieke functies zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten