vrijdag 4 december 2015

Review mobiel betalen van ING in combinatie met TalkBack

Sinds 30 november 2015 biedt InG de functie Mobiel contactloos betalen met de Smartphone. Veel Android toestellen die draaien op versie 4.4 én beschikken over een NFC chip, worden ondersteund. Ik probeerde de functie uit met mijn Nexus 5 en natuurlijk TalkBack actief.

Wat heb je nodig


  • Een betaalrekening bij ING met internet bankieren
  • Een Android toestel dat draait op Android versie 4.4 (KitKat) of hoger en dat ook een NFC chip heeft.
  • De app mobiel betalen van ING

Activeren


Voordat er contactloos betaald kan worden moet het toestel worden aangemeld. Hiervoor moet de app Mobiel betalenworden geïnstalleerd en gestart.
Als de ap opstart, worden eerst een paar schermen getoond met informatie over hoe handig betalen met de smartphone werkt. Alle knoppen zijn keurig gelabeld. Na 3 keer op Volgende drukken, kom je bij het scherm waar het echte aanmelden gebeurt.
Hier wordt je gevraagd in te loggen met de pincode die je normaal voor mobiel internet bankieren gebruikt. In het volgende scherm kun je de rekeningen selecteren die voor mobiel betalen moeten worden gebruikt. Als je dan weer op 'volgende' clickt, wordt gevraagd om een nieuwe 4-cijferige pincode te kiezen, die alleen voor mobiel betalen gebruikt wordt.
Dit scherm is de enige plaats waar TalkBack iets breedsprakiger had mogen zijn. Nadat je namelijk de 4 cijfers van je pincode hebt ingetypt, wordt er meteen doorgesprongen naar een veld waar je ze nogmaals in moet typen. Je krijgt echter geen melding dat je dit moet doen, dus de eerste keer had ik gemist hoe lang de pincode moet zijn.
Als je ook dit scherm achter je hebt gelaten, kun je nog kiezen of, en voor welke rekeningen je de snelle saldo check wilt inschakelen. Om je keuze in dit scherm te bevestigen, gebruik je weer de code die je normaalgesproken voor mobiel bankieren gebruikt, dus niet je zojuist bedachte pincode. Hierna kun je de app verlaten en is je mobiele telefoon klaar om als pinpas gebruikt te worden.

Gebruik


Er zijn twee manieren om contactloos te betalen:
  1. Door je scherm aan te zetten en de achterkant van de telefoon tegen het contactvlak van de betaalautomaat te houden. Het scherm hoeft hierbij niet ontgrendeld te zijn maar moet wel aan staan.
  2. Door de Betalen app te starten, je pincode in te geven en vervolgens de telefoon binnen 30 seconden tegen het contactvlak aan te houden.
De eerste optie is in de meeste gevallen het handigst, vooral als je kleinere bedragen (onder 25 euro) wilt betalen. Eerst zal de betaalautomaat een pieptoon geven als bewijs dat hij de telefoon heeft herkend. Als de transactie is geslaagd, trilt de telefoon, waarna hij bij het contactvlak mag worden weggehaald.
De tweede optie is handig als je weet dat het bedrag dat je moet betalen hoger is dan 25 euro. Je kunt dan de pincode alvast op de telefoon invoeren, om daarna de betaling uit te voeren. Nadat de betaling is uitgevoerd, blijven de betaalgegevens bovenop het ontgrendelscherm liggen. Bij een volgende keer ontgrendelen, moet je dus eerst het betaalgedeelte sluiten, waarna je de telefoon pas kunt ontgrendelen. Of dit echt nodig is, of dat iemand bij ING het een leuk idee vond, weet ik niet.

Als je saldo check hebt ingeschakeld, biedt het starten van de app ook nog de mogelijkheid deze check uit te voeren. Hiervoor trek je het toetsenbord met twee vingers (één vinger zonder talkback) naar beneden. Mijn ervaring is dat je dit het beste vanaf de 0 kunt doen.

Toegankelijkheid van het proces


Het betalen van bedragen gaat prima. Wel zal het systeem je op sommige momenten om een pincode vragen, ook als het bedrag kleiner dan 25 euro is. Voor mij was dit niet altijd even duidelijk. De trilling, waarmee succes wordt aangegeven, blijft uit, maar mijn telefoon gaf niet duidelijk aan dat hij een pincode wild hebben. Het zou fijn zijn als dit op te lossen was. Na een paar keer weet je wel dat de pincode waarschijnlijk de oorzaak is, maar het verstoort het proces van razendsnel betalen, wat best jammer is.

Conclusie

Behalve een kleine oneffenheid bij het kiezen van je 4-cijferige pincode, is de mobiel betalen app van ING een perfect voorbeeld van hoe ik mij een talkback-vriendelijke app voorstel. Mobiel betalen zelf vind ik ook best handig, dus zowel over het product als de uitvoering, ben ik erg tevreden. Jammer dat de functie geld gaat kosten. Niet omdat van mij alles gratis moet zijn, maar omdat contactloos betalen op de pinpas wél gratis is.

3 opmerkingen:

  1. Beste Henk,

    Allereerst willen we je bedanken voor je review van de ING Mobiel Betalen App en we zijn uiteraard ook blij dat je talkbackfunctie zo goed vindt.

    Maar je geeft aan dat het aanmaken van de pincode ‘breedsprakiger’ zou moeten zijn.
    Ik heb goed nieuws: we hebben dit onder andere nav jouw feedback verbeterd in de laatste versie. We zijn benieuwd wat je ervan vindt!

    Groet,

    Edwin
    (namens het ING Webcare Team)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Edwin,

      gisteren de app maar eens verwijderd om de opstartfase opnieuw te doorlopen en inderdaad, de nieuwe implementatie is prima. Na het vierde cijfer vraagt talkback duidelijk om het getal nogmaals in te tikken.

      Nu de mensen die deze app gerealiseerd hebben even contact op laten nemen met de mensen achter TWYP, want die gedraagt zich een stuk minder dan de ING bankieren- en ING betalen app.

      Verwijderen
  2. Hallo Henk,

    Dank je wel voor je feedback. Ik heb jouw opmerking om Twyp beter samen te laten werken met de talkbackfunctie aan het ontwikkelteam doorgegeven. Staat genoteerd op de wensenlijst! Helaas valt nog niet te zeggen of en wanneer dit zal worden geïmplementeerd.

    Groet,

    Edwin
    (namens het ING Webcare Team)

    BeantwoordenVerwijderen