zaterdag 24 mei 2014

Nederlandse stem in Google TTS lijkt nu definitief.

Begin maart schreef ik een artikel over een nieuwe Nederlandse stem die door Google uitgeprobeerd en die je, als je geluk had, te pakken kon krijgen. Deze stem lijkt sinds de laatste update van Google TTS van 22 mmei definitief geïntroduceerd.

Hoe te activeren?


Nadat google tts is bijgewerkt tot de versie van 22 mei, ga je naar instellingen -> taal en invoer -> opties voor tekst naar spraak uitvoer. Als Google TTS Engine nog niet als voorkeurs engine is ingesteld, selecteer je deze. Vervolgens activeer je engine instellingen en zul je als één van de eerste opties "taal" gevolgd door de huidige default tegenkomen. Als je deze activeert, komt de lijst met beschikbare talen, waar ook Nederlands bij zit. Zodra je deze optie hebt geactiveerd, zal de uitvoer veranderen in de online Nederlandse stem waar ik het begin maart al over had. Heb je een wifi verbinding actief, dan zullen meteen de stemgegevens worden gedownload, zodat je de stem ook kunt gebruiken als de 3g/wifi verbinding weg valt. De kwaliteit van deze gedownloade stem is echter iets minder dan die van de online stem.

Kwaliteit

Ik vind de onlie stem echt heel goed. Natuurlijke stem, veel Engelse woorden, goede intonatie, kortom een prima stem. De offline versie levert vooral aan natuurlijkheid in. De klanken zijn ook hier nog steeds goed, maar de stem is robot-achtig. Het grootste probleem van de offline versie is het voorlezen van koppen en links. Dan komt er een soort onderaards gegrom uit de stem, waarvan ik niet snap wat dat r doet. De online versie heeft dit probleem niet.

Zou ik deze gaan gebruiken?


Ik denk dat ik de Nederlandse versie van Google TTS goed genoeg zou vinden voor dagelijks gebruik, zeker de online versie. Maar ook de huidige acapela stemmen bevallen me prima, ik hoop alleen dat acapela iets aan zijn woordenschat doet. Als de Nederlandse stemdata van Google TTS op nieuwe telefoons zou kunnen worden meegeleverd, zou dat perfect zijn voor de beginnende Nederlandse blinde Android gebruiker.

2 opmerkingen:

  1. Hartelijk dank voor je informatie over de nieuwe Nederlandse Google TTS stem.
    Helaas lukt het niet om deze op mijn Nexus-7 (2013 versie) te installeren.

    Je schrijft veel over Android software voor blinden. Wellicht ben je dan ook geïnteresseerd in onze revolutionaire Android software voor blinden en slechtzienden genaamd ARTI. ARTI heeft meer dan 1250 functies en is volledig spraakgestuurd. Op www.artipal.com vind je alles over ARTI. Met vriendelijke groeten, Dick Hoefsloot (DSH electronics)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hmm, dat is best vreemd, want ook op de Galaxy note die ik hier heb, werkt hij probleemloos. Zal hem ook eens op een toestel met Android 4.3 proberen.
      Ik had graag je horloge gezien, maar ben je op de ziezobeurs niet tegengekomen.

      Verwijderen