vrijdag 15 november 2013

Nieuwe Nederlandse stem Amme

Sinds kort is er een nieuwe Nederlandstalige stem in de playstore beschikbaar. Ze heet Anne en is volgens de makers ontwikkeld in samenwerking met Dedicon. Hier kun je een demo beluisteren van deze stem, waarin ik eeen handige functie van talkback laat zien. Ook laat ik hetzelfde stuk tekst door Anne en Jasmijn voorlezen.

Installatie


Om de stem te vinden zocht ik op 'anne tts" in de playstore. Ze staat dan bijna of helemaal bovenaan. Het bestand is nogal groot, 227 megabyte, dus op telefoons met 512 mb werkgeheugen, of 1 gb aan totaal geheugen voorzie ik problemen. Na het installeren komt Anne TTS als appart onderdeel in spraak uitvoer te staan, ze maakt dus geen deel uit van een meer-talige spraak engien zoals Acapela, svox of google tts. Dit betekent dat een programma als google play books niet van taal kan wisselen als er een Engels boek wordt gelezen. pdf2speech zal er geen probleem mee hebben, omdat dat programma je een spraak synthesizer laat kiezen onafhankelijk van wat er standaard staat ingesteld voor je hele systeem.

Gebruik


Wie de demo heeft beluisterd, heeft al een idee wat ik van het gebruik vind. De stem heeft een goede voorlees-intonatie. Minder uitgesproken dan Jasmein, waardoor ik denk dat je er langer naar kunt luisteren. Voor dagelijks gebruik op de telefoon denk ik alleen dat ze teveel beslag legt op de processor van de telefoon, waardoor deze aanmerkelijk langzamer wordt in het gebruik. Op mijn Nexus 4, die in elk geval vorig jaar een razendsnelle telefoon was, moet ik regelmatig wachten totdat de stem weer gaat praten, iets waar ik met Jasmein zelden last van heb. Ook moet er nog flink gesleuteld worden aan de woordenlijst en de manier waarop met trema's wordt omgegaan. Ik was van plan de stem een paar dagen als standaard stem te gebruiken, maar door het regelmatig hangen van de telefoon heb ik dat niet kunnen waarmaken.
Als Dedicon betrokken is bij de ontwikkeling hoop ik dat die betrokkenheid ook na de eerste release blijft. Met wat verbeterde taalregels en een grotere woordenlijst, kan het een prima stem worden; de basis van de stem is goed genoeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten